18+ in Stein

Als je 18 wordt, verandert er een hoop. Zo mag je stemmen bij verkiezingen, zonder begeleider autorijden als je je rijbewijs hebt én legaal een biertje drinken. En als je 18 wordt, ben je ook verantwoordelijk voor het regelen van een aantal zaken. Daar willen we je graag over informeren, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Een handige checklist die je kunt invullen om te zien wat jij in jouw situatie moet regelen, kun je op de website van de Rijksoverheid nalopen.

Daarnaast staan er nog een paar onderwerpen die misschien wel interessant zijn voor jou. Je vindt hier ook contactgegevens van mensen die je verder kunnen helpen.

18-plus en wonen: schrijf je nu al in!

Als je ooit in Stein wil wonen, is het handig als je je meteen als je 18 wordt inschrijft. Dat kan via de website van Thuis in Limburg: www.thuisinlimburg.nl.

Veel jongeren willen pas rond hun 23e op zichzelf gaan wonen. Als je je op dat moment inschrijft als woningzoekende, sta je helemaal onderaan de wachtlijst. Zie je dan een leuke huurwoning in Stein, dan reageren daar waarschijnlijk meerdere mensen op. Vaak geldt dan: wie het langste staat ingeschreven als woningzoekende krijgt de woning toegewezen. Als jij je meteen op je 18e inschrijft, heb je op de 23e 5 jaar achter je naam staan! Zo vergroot je nu je kans op je droomhuis straks.

18-plus en werk

Heb je hulp nodig bij het vinden van werk? Dan kun je terecht bij het Jongerenpunt, gevestigd bij de gemeente Sittard-Geleen. Het Jongerenpunt is bereikbaar via jongerenpunt@sittard-geleen.nl, of je kunt bellen naar 14 046.

Meer informatie over het jongerenloket is te vinden op https://www.sittard-geleen.nl/Inwoners/Jeugd/jongerenpunt.

18-plus en zorg en ondersteuning

Als je zorg of ondersteuning ontvangt vanuit de Jeugdwet, kan dat veranderen als je 18 jaar wordt. Een klantmanager Wmo of Jeugd van gemeente Stein neemt dan contact met je op om de situatie en mogelijkheden te bespreken.

Heb je nu al vragen? Neem dan contact op met één van de klantmanagers Wmo/Jeugd via: 046 - 435 93 93.

18-plus en hulp bij geldzorgen en schulden

Als je niet kunt rondkomen van het geld dat je hebt, kan dat voor stress en onrust zorgen. Dat geldt ook voor het hebben van schulden. In onze gemeente kun je op verschillende plekken terecht voor hulp. Je vindt hierover meer informatie op de pagina hulp bij financiële administratie.

Ken je Kom èns?

Wil je graag andere jongeren ontmoeten? Leuke activiteiten ondernemen met leeftijdsgenoten? Of je stem laten horen? Lees dan verder op de pagina Kom èns voor meer informatie. Tot snel!