Wilde zwijnen in gemeente Stein

Donderdag 23 mei 2024

De gemeente Stein heeft verschillende meldingen ontvangen dat mensen oog in oog hebben gestaan met wilde zwijnen.

Agressief gedrag

Wilde zwijnen kunnen agressief gedrag vertonen als mensen of (loslopende) honden hen benaderen. Ze voelen zich hierdoor bedreigd of opgejaagd, of wanneer ze hun jongen bij zich hebben.

• Blijf op de paden
  • Honden altijd aan de lijn
  • Ga overdag als het licht is de natuur in
  • Nooit voeren!
  • Nooit naar dieren toe lopen: zie je dieren, maak dan geluid en loop langzaam terug

Wat te doen als het dier op je afkomt

• Klap in je handen, schreeuw en maak je groot met armen in de lucht
  • Blijft het dier op je afkomen, klim dan ergens op (auto, hek, boom)
  • Verstop je achter een boom: wilde zwijnen zien slecht!
  • Niet wegrennen: het dier is altijd sneller
  • Nooit op de grond gaan liggen, het dier blijft aanvallen omdat het denkt te winnen

Hulp nodig of iets melden over wilde zwijnen?

Bel bij een dringend probleem met wilde zwijnen naar de meldkamer van de politie via 0900 - 8844. Neem voor minder dringende problemen contact op met de Faunabeheereenheid Limburg via info@fbelimburg.nl