Jongeren en alcohol in Zuid-Limburg

Zondag 23 juni 2024

De gemeenten in Zuid-Limburg onderzochten onlangs hoe goed winkels en horeca zich aan de regels voor alcoholverkoop houden. Om te zien of alcoholverkopers zich aan de leeftijdsgrens houden, hebben ze minderjarige studenten ingezet. Deze studenten probeerden bijna 1000 keer alcohol te kopen bij supermarkten, horeca, cafetaria’s, slijterijen en kantines.

Uit het onderzoek blijkt dat bij 66,8% van deze aankooppogingen alcohol werd verkocht aan minderjarigen. Dit percentage is hoger dan het landelijk gemiddelde van 53,4%. Vooral in horeca, cafetaria’s en kantines in Zuid-Limburg krijgen minderjarigen vaker alcohol dan in de rest van Nederland. Supermarkten en slijterijen houden zich beter aan de regels. Daar wordt vaker om een identiteitsbewijs gevraagd en minder vaak alcohol verkocht aan minderjarigen.

De afbeelding hieronder laat de resultaten zien voor elk type verkooppunt.

Cijfers van alcoholverkoop in een overzicht

Het complete onderzoek (PDF, 9.2 MB) én resultaten van gemeente Stein bekijk je hier (PDF, 1.9 MB).