Kindercollege onthult eigen ontworpen prullenbakken

Donderdag 4 juli 2024

Op woensdag 3 juli onthulde het Kindercollege samen met burgmeester Leurs-Mordang en wethouder Gina van Mulken prullenbakken die ze zelf hebben ontworpen. In de speeltuin aan de Kampstraat in Urmond vond deze bijzondere bijeenkomst plaats.

De prullenbakken zijn onderdeel van een project om zwerfafval in de speeltuinen tegen te gaan.

Kindercollege aan de slag met project 'prullenbakken'

Het Kindercollege heeft het probleem van zwerfafval in de speeltuinen aangekaart. Tijdens de Landelijke Opschoondag 2024 gaven de kinderen van het Kindercollege al het goede voorbeeld door mee te helpen met opruimen. Zij vonden dat de bestaande groene prullenbakken niet voldoende opvallen waardoor er nog steeds veel afval op de grond terechtkomt. Als oplossing fleurde zij vijf prullenbakken op met unieke ontwerpen die zij zelf hebben gemaakt. In elke kern komt er een prullenbak in de speeltuin te staan.

Eigen ontwerp

Alle kinderen hebben hun eigen ontwerp gemaakt op A4-papier. Samen met een lokale kunstenaar, die hen goede tips gaf, werkten ze hun creatieve ideeën verder uit. Daarna spoten ze de basiskleuren op de prullenbakken en brachten de kinderen hun ontwerpen aan door ze erop te tekenen en in te kleuren. Tijdens de onthulling konden de aanwezigen het kleurrijke en opvallende eindresultaat bewonderen. “Ik ben super trots dat onze jonge kanjers op zo een creatieve manier zwerfafval willen voorkomen!” Aldus burgemeester Marion Leurs-Mordang.