Nieuwe stap in ontwikkeling Nieuwdorp

Donderdag 4 juli 2024

De gemeente Stein en Zaam Wonen zetten belangrijke stappen voor een toekomstbestendig Nieuwdorp. Onlangs sloten Zaam Wonen en het kerkbestuur de koopovereenkomst voor de kerk. Op donderdag 4 juli heeft de gemeenteraad ook de nieuwe bestemmingsplannen vastgesteld, die de bouw van een nieuw buurtcentrum en 99 nieuwe (zorggeschikte) woningen mogelijk maken.

Wethouder Danny Hendrix is blij met deze mijlpaal: “Met het realiseren van deze plannen geven we een enorme impuls aan de wijk en zorgen we voor een betrokken gemeenschap. Daarnaast beantwoorden we de behoefte aan kwalitatief goede en levensloopbestendige woningen in Nieuwdorp”.

Gloednieuw buurtcentrum en (zorg)woningen

In het hart van de wijk maakt het kerkgebouw plaats voor 32 zorggeschikte appartementen rondom een binnentuin. Het entreegedeelte (het westwerk) blijft behouden en hierin komt het nieuwe buurtcentrum. Op de locatie van de voormalige basisschool komen 26 (zorg)appartementen en 9 patiowoningen (hofjeswonen). Het grasveld maakt plaats voor een buurttuin.

Alle woningen zijn geschikt voor ouderen en jongere mensen die misschien zorg nodig hebben. Een groep inwoners is als werkgroep actief betrokken bij dit plan. Ze denken mee, stellen vragen en dragen ideeën aan. Ook de klankbordgroep Inclusie en Toegankelijkheid kijkt mee.

32 levensloopbestendige woningen

Naast de 67 woningen in het hart van Nieuwdorp komen er ook 32 nultredenwoningen op de locatie Diepenbeekstraat, Kamperstraat, Tripsstraat, Kuringenstraat, Baesweilerstraat en Peldenstraat. Dit zijn woningen waar woonkamer, keuken, badkamer, toilet en slaapkamer op hetzelfde niveau liggen als de voordeur. Ook deze woningen zijn geschikt voor ouderen of zorgbehoevenden. Het gaat om 16 patio-woningen in een parkachtige setting en 16 patio-woningen in 2 rijen van 8 stuks.

Nieuwdorp plattegrond 2024