Aanpak reuzenberenklauw

Maandag 8 juli 2024

De reuzenberenklauw komt op een aantal plekken in onze gemeente voor. De plant is schadelijk voor de natuur en gevaarlijk voor mens en dier. Daarom bestrijden we deze plant zo goed mogelijk.

Als het sap van de plant op de huid van mensen of op dieren terechtkomt, veroorzaakt het (onder invloed van zonlicht) brandblaren.

Hoe herken je de reuzenberenklauw?

De reuzenberenklauw kan 2 tot 5 meter hoog worden. De stengel kan 10 cm dik worden en is rood gevlekt. Ze heeft enorme bladeren van 1 tot 1,5 meter lang. De bladeren zijn grof gezaagd, behaard en diep ingesneden. De plant bloeit in de periode vanaf juli tot diep in de herfst met witte bloemschermen, zo groot als een paraplu.

Wat kun je doen?

Als je een plek ziet waar de reuzenberenklauw staat, kun je een melding Openbare ruimte maken.

Gaat het om jouw eigen tuin? Dan kun je de plant het beste voor de bloei verwijderen, zodat de plant geen zaden kan vormen om zich weer te verspreiden. Laat je goed informeren om de reuzenberenklauw veilig te bestrijden op eigen grond. Raak de reuzenberenklauw niet aan zonder beschermende kleding vanwege mogelijke (huid)aandoeningen. Gooi verwijderde planten niet weg in de natuur, maar bij het groenafval. Draag hierbij beschermende kleding door het giftige sap van de plant en bescherm je ogen goed.

Wat je moet doen als je berenklauw hebt aangeraakt?

• Spoel onmiddellijk overvloedig met koud water.
  • Bedek de huid na het afspoelen tegen het zonlicht en vermijd de zon gedurende een week.
  • Ga naar de huisarts zodra er huidletsel te zien is.
  • Heeft u sap in de ogen gekregen? Spoel direct de ogen uit met veel water en neem direct contact op met de huisarts.
  • Heeft u sap in de mond gekregen? Ga direct naar de spoedeisende hulp. Dit is zeer gevaarlijk.
  • Waarschuw kinderen voor de aanwezigheid van de berenklauw.