Wat vind jij van de milieuparken in onze regio?

Vrijdag 9 augustus 2024

De vijf milieuparken van RWM in de Westelijke Mijnstreek zijn oud en aan een nieuwe inrichting toe. Er is te weinig ruimte om grof afval goed te kunnen scheiden. En goed scheiden zijn we wettelijk wél verplicht. Omdat er te weinig ruimte is, zijn er soms ook situaties die mogelijk onveilig zijn. De gemeenten Beek, Echt-Susteren, Sittard-Geleen, Stein en RWM onderzoeken samen de toekomst van de vijf milieuparken. Inwoners mogen hun mening geven over wat zij belangrijk vinden voor een milieupark.

Wat vinden onze inwoners?

In september leggen we onze inwoners een vragenlijst voor. Daarin kunnen inwoners al hun ideeën kwijt over de milieuparken. De vragenlijst vind je binnenkort op onze website.

Toekomst van het milieupark

In de toekomst mag er bijna geen afval meer zijn. Dan gebruiken we alles opnieuw, daardoor wordt afval iedere keer opnieuw een grondstof voor nieuwe spullen. Dat noemen we een ‘circulaire’ toekomst: afval = grondstof = opnieuw gebruiken, werkt dan als een cirkel. We hebben daardoor steeds minder nieuwe grondstoffen nodig en halen onze aarde niet nóg verder leeg. In het onderzoek kijken we ook of óp de milieuparken meer kansen zijn voor hergebruik van afval en spullen. Door bijvoorbeeld spullen die nog gebruikt kunnen worden te verkopen of uit elkaar te halen en de onderdelen opnieuw te gebruiken.