Akkoord Bie Os en Doorstart over gezamenlijke streekomroep

Vrijdag 20 september 2024

Streekomroep Bie Os en Doorstart Media Limburg hebben een akkoord bereikt over het slepende conflict tussen de twee omroepen. Ze gaan samen verder onder een nieuwe naam. Bestuursleden van de twee omroepen hebben donderdag hun handtekening gezet onder de afspraken daarover.

Het conflict ontstond zo'n twee jaar geleden toen een groep medewerkers zich afsplitste van de omroep na hoog opgelopen interne discussies. Zij richtten de nieuwe omroep Doorstart op, die dit voorjaar net als Bie Os een aanvraag deed om aangewezen te worden tot streekomroep voor de gemeenten Sittard-Geleen, Beek en Stein.

Samenwerkingsovereenkomst

Het akkoord werd ondertekend op het gemeentehuis van Stein, in het bijzijn van burgemeester Leurs namens de drie betrokken gemeenten.
Michiel Bosgra, kwartiermaker: “Het is heel erg moedig dat beide besturen deze stap gezet hebben. Het was een ingewikkeld proces, waar ook de nodige emoties meespeelden. Die emoties zijn niet zomaar weg. De afspraken die we hebben gemaakt, houden rekening met die emoties, bij beide groepen programmamakers. De volgende fase waarin er daadwerkelijk één omroep moet ontstaan, blijft nog wel spannend voor iedereen.”

De omroepen hebben afgesproken dat ze samen een bestuur vormen dat nieuwe plannen gaat uitwerken. De medewerkers van beide omroepen gaan programma's maken voor de nieuwe zender. Er komt nieuw leiderschap: mensen die bij de twee omroepen direct betrokken waren bij de conflicten, krijgen geen bestuurlijke of leidinggevende positie.

Paul Hendriks, voorzitter Bie Os: “Deze uitkomst is het beste voor de toekomst van de streekomroep. Ik ben blij dat onze programmamakers kunnen doorgaan met het maken van mooie programma’s.”

Pieter Meekels, voorzitter Doorstart Media Limburg: “Het is goed om vast te stellen dat beide omroepen het belang van één kwalitatief sterke streekomroep ondersteunen middels ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst. Ik ben blij dat iedereen over zijn eigen grenzen gestapt is.”

Duidelijke afspraken en een nieuwe naam

De omroepen roepen de drie gemeenten op dit gezamenlijke initiatief te steunen. Ze vragen de gemeenten om subsidies die nog niet waren toegekend aan Bie Os, alsnog te betalen. Ze vragen ook om een eenmalige extra bijdrage om een begin te kunnen maken met een professionele basis voor de nieuwe omroep, waaronder de invoering van een nieuwe naam. De omroepen hebben afspraken gemaakt die moeten helpen van de samenvoeging een succes te maken:

• Er worden duidelijke regels opgesteld. Die staan in de medewerkersovereenkomst die iedereen moet ondertekenen.
  • Er komt een duidelijke scheiding tussen bestuurders en uitvoerenden.
  • Iedereen is welkom, van beide omroepen.
  • Er komt nieuw leiderschap. Medewerkers die direct betrokken waren bij de conflicten, krijgen geen bestuurlijke of leidinggevende positie.
  • We maken plannen voor een professionele basis, met enkele professionele journalisten en professionele leiding voor de omroep.

De gemeenten hoeven nu geen keuze meer te maken welke omroep de komende jaren de officiële omroep mag worden. Formeel wordt de nieuwe streekomroep een voortzetting van Bie Os. Er komt volgend jaar wel een nieuwe naam, als de extra kosten die dat meebrengt, gedekt kunnen worden.

Heb je vragen naar aanleiding van de informatie op deze pagina? Heb je niet gevonden wat je zocht? Of heb je tips voor ons om deze pagina te verbeteren? Stuur dan een mail naar info@gemeentestein.nl en wij kijken hoe we dit kunnen aanpassen.