Stein vervangt tijdelijke huisvesting voor meer menswaardige opvang asielzoekers

Donderdag 26 september 2024

Vanaf oktober dit jaar wordt de tijdelijke asielopvang aan de Dieterenstraat 7 in Stein voor minimaal 3 jaar omgezet in duurzame en menswaardige opvang voor 72 asielzoekers. Voor omwonenden verandert er verder niets.

Net als eerder nemen gemeente en Veiligheidsregio Zuid-Limburg zorgvuldige voorzorgsmaatregelen om overlast voor de omgeving te voorkomen.

Duurzame en menswaardige opvang

Op dit moment worden er op diezelfde locatie 50 asielzoekers opgevangen. Het gaat hier om een tijdelijke geïmproviseerde huisvesting, waarbij gebruik is gemaakt van een oude zaal en het gebruik van containers. Opvang op deze locatie was voorzien tot oktober. Gezien de uitdagingen op het gebied van asiel en de taakstelling die de gemeente Stein daarin heeft, wordt er naar de toekomst toe gekozen voor een meer duurzame en menswaardige vorm van opvang. De opvang wordt goed voorbereid in samenwerking met lokale partners. Transparantie, veiligheid en samenwerking staan voorop.

Overlast omgeving beperkt

Net als nu blijft de gemeente toezicht houden op de openbare orde en veiligheid rondom de locatie. De Veiligheidsregio Zuid-Limburg is verantwoordelijk voor de begeleiding van de asielzoekers en de veiligheid op de locatie zelf. Daarnaast is er ook camerabewaking. Er verandert niet veel in de opzet vergeleken met de huidige situatie, alleen wordt de locatie meer duurzaam ingericht. De verbouwing begint half oktober. Op dat moment verhuizen de huidige bewoners naar een alternatieve locatie in de regio.

Open dag

Voordat de asielzoekers komen, krijgen alle geïnteresseerden de gelegenheid om de locatie te bezoeken. Naast een rondleiding door het pand, kunnen bezoekers vragen stellen en eventuele zorgen uiten. De datum van de open dag wordt op een later moment bekendgemaakt.

Heb je vragen naar aanleiding van de informatie op deze pagina? Heb je niet gevonden wat je zocht? Of heb je tips voor ons om deze pagina te verbeteren? Stuur dan een mail naar info@gemeentestein.nl en wij kijken hoe we dit kunnen aanpassen.